Kolorowe i przezroczyste worki do pakowania
Dyskusja o przezroczystości i kolorze w opakowaniach często zaczyna się od designu, ale rzadko na nim się kończy. Decyzja taka wpływa bowiem na trwałość produktu, kontrolę jakości, wydajność procesu, recykling oraz komunikację z konsumentem. Estetyka bywa ważna, lecz jest tylko jednym z wielu parametrów inżyniersko-marketingowej układanki. Opakowania przezroczyste i barwione mają zatem istotne znaczenie.
Co widzi konsument, a co widzi technologia?
Przezroczyste opakowania na ryby i inne produkty pozwalają sprzedać produkt produktem. Widoczność zawartości buduje zaufanie oraz ułatwia ocenę świeżości czy koloru. W kategoriach takich jak bakalie, kawa w ziarnach, przekąski czy kosmetyki o ciekawej fakturze, doypack z okienkiem realnie podnosi konwersję. Kolor z kolei porządkuje półkę i wzmacnia rozpoznawalność serii. Barwione folie i butelki pomagają rozróżniać warianty smakowe czy zastosowania. Jednak to, co postrzega klient, ma także konsekwencje po stronie linii pakującej. Poziom haze i połysk wpływają na wizyjne systemy kontroli. Natomiast stabilność koloru decyduje o powtarzalności nadruku i dopasowaniu do standardów brandu.
Opakowania przezroczyste i barwione oddziałujące na utlenianie i trwałość produktu
Przezroczystość oznacza przepuszczanie światła. To nie pozostaje obojętne dla produktów wrażliwych. Promieniowanie UV i widzialne potrafi katalizować utlenianie tłuszczów bądź degradację barwników naturalnych. Tam, gdzie liczy się dłuższy shelf life, nawet subtelne przydymienie może stać się funkcjonalną barierą świetlną. Pigmenty białe wzmacniają krycie i rozpraszanie światła, co poprawia ochronę. Z drugiej strony zbyt intensywna nieprzezroczystość utrudnia wizualną ocenę produktu. Nic zatem dziwnego, że rodzaj opakowania producent musi starannie przemyśleć.
Opakowania przezroczyste i barwione, a kontrola jakości
Przezroczyste worki próżniowe bądź opakowania typu doypack są łatwiejsze do kontroli. Operator szybciej zauważa zanieczyszczenia, ciała obce, puste przestrzenie, rozwarstwienia czy niedozgrzewy. To bywa przewagą w szybkich liniach, gdzie inspekcja optyczna i ludzka współdziałają. Kolor ma jednak swoje atuty. Tłumi bowiem widoczność zarysowań i mikropęcherzy. Poprawia zatem postrzeganą jakość na półce, a niekiedy niweluje efekt różnic partii w surowcach o zmiennym odcieniu. W termoformowaniu barwa może także wpływać na absorpcję podczerwieni.
Opakowania z nadrukiem
Warstwy zadruku inaczej pracują na podłożach przezroczystych, a inaczej na kryjących. Opakowanie typu doy pack z okienkiem pozwala pokazać produkt bez rezygnowania z przestrzeni komunikacyjnej. W strukturach barwionych łatwiej jest uzyskać nasycone kolory nadruku przy mniejszym kryciu farbą. Dlatego wygląd opakowania doypack z nadrukiem będzie stabilniejszy w długich seriach.