Mniej znaczy więcej?
Na świecie codziennie produkuje się miliony ton odpadów. Dlatego minimalizm w projektowaniu opakowań staje się wręcz koniecznością. Niejeden producent doypack decyduje się na ograniczenie ilości używanych materiałów. Eliminuje zbędne warstwy i upraszcza design. Czy jednak minimalistyczne worki do pakowania, to rzeczywiście przyszłość?
Minimalizm w opakowaniach zakłada używanie jak najmniejszej ilości materiałów przy jednoczesnym zachowaniu pełnej funkcjonalności. Estetyka opakowania do żywności także ma znaczenie. Minimalizm zakłada rezygnację z nadmiaru plastiku oraz zbędnych etykiet. Odchodzi się również od dodatkowych elementów, które nie mają realnego wpływu na jakość opakowania. Proste wzornictwo, to jednak nie wszystko. Minimalistyczne podejście wymusza również nacisk na ekologiczne surowce i możliwość recyklingu.
Dlaczego firmy stawiają na minimalistyczne worki do pakowania?
Jednym z głównych powodów przechodzenia na opakowania minimalistyczne jest rosnąca świadomość konsumentów. Klienci zwracają bowiem uwagę na wpływ opakowań na środowisko. Chętniej wybierają produkty w ekologicznych, biodegradowalnych opakowaniach. Niestety worki bio nadal nie są wystarczająco dostępne. Dlatego wielu konsumentów oczekuje chociaż łatwych do ponownego przetworzenia opakowań. Im mniej surowca, tym jest to proces sprawniejszy.
Minimalizacja opakowań niesie też korzyść dla firm. Ogranicza się dzięki temu koszty produkcji, ułatwia transport. Minimalistyczne worki do pakowania pozytywnie wpływają na wizerunek marki. Estetyczne opakowanie bez nadmiaru grafik często sprawia, że produkt wygląda bardziej luksusowo. W prostocie siła.
Czy ograniczenie opakowań zawsze jest dobre?
Minimalistyczne podejście do opakowań posiada wiele zalet. Wiąże się jednak również z pewnymi wyzwaniami. Redukcja materiałów nie może wpływać negatywnie na bezpieczeństwo samego produktu. Niektóre wyroby spożywcze wymagają odpowiednich barier ochronnych. Dobre worki do kiszonek czy mięsa muszą przede wszystkim chronić. Dopiero w dalszej kolejności można myśleć o redukcji materiałów opakowaniowych.
Innym problemem jest percepcja konsumentów. Wiele osób ceni sobie prostotę. Jednak pozostała część klientów nadal kojarzy ozdobne opakowania z wyższą jakością. Dla marek oznacza to konieczność znalezienia złotego środka. Balansują między minimalizmem, a atrakcyjnością wizualną produktu. Do młodszego pokolenia przemawiają bardziej opakowania ekologiczne.
Coraz więcej firm idzie w stronę minimalizmu. Ogranicza wielkość opakowań i stosuje surowce przyjazne dla środowiska. Niektóre marki rezygnują nawet z tradycyjnych etykiet. Zastępują je nadrukami wykonanymi bezpośrednio na produkcie. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Wtedy klasyczny doypack z okienkiem jest niezastąpiony.